Aktiv

Open Air Group är en företagsgrupp som driver utveckling och försäljning av produkter inom jakt och friluftsliv. I dag finns verksamheten i Sverige, Finland och Norge och bedrivs genom ett antal fristående dotterbolag.

5+

Tusen produkter tillgängliga online

9

Egna varumärken med sammanlagt fler än 400 egenutvecklade produkter

230+

Tusen unika besökare per månad

Företagsbeskrivning

Open Air Group skapades 2016 med målsättningen att bli nordisk marknadsledare inom produkter för jakt och friluftsliv på nätet. Gruppen investerar i, och utvecklar, bolag inom outdoor-segmentet och har ett starkt fokus på egen utveckling av nya varumärken och produkter. Företaget är verksamt i Finland, Sverige och Norge. Open Air Group består i dag av elva dotterbolag och varumärken, indelade i tre divisioner:


Technology

Tracker: Finskt bolag specialiserat inom utveckling, tillverkning och försäljning av GPS-mottagare för djur (främst jakthundar)

Ultracom: Finsk utvecklare och tillverkare av GPS-enheter och appar för spårning av hundar.

WeHunt: Nordens största jakt-app med fler än 400 000 användare.


Brands

Chevalier: Chevalier utvecklar, designar och marknadsför kläder och tillbehör för jakt och fritid under eget varumärke

Alaska Brands: Innovation och utveckling av egna varumärken såsom Alaska 1795 (jaktkläder), Burrel (åtelkameror och utrustning) och Valio (hundfoder)

Garphyttan: Svenskt bolag med utveckling, produktion och direktförsäljning till konsument av kläder för utomhusliv, arbete och fritid. OAG är minoritetsägare i Garphyttan.

Aclima AS:  Norsk specialist inom frilufts- och funktionskläder tillverkade i merinoull.


Retail

Widforss: Svensk och norsk e-handlare inom jakt- och outdoor-produkter

Retkitukku: Finsk e-handlare inom jakt, hundfoder och annan friluftsutrustning

Företagsinformation

FöretagOpen Air Group
Status Aktiv
IndustriKonsument
Nalkas ägarandel74%
Investeringsår2016
HuvudkontorStockholm, Sverige
Omsättning 2021SEK 685m
Medarbetare154
Webbplatshttps://www.openairgroup.se/
VDCamilo Sjödin

Investeringsbakgrund

Marknaden för jakt- och friluftsprodukter är i dag fragmenterad och i stor utsträckning centrerad kring fysiska butiker. Det finns stor potential i en generell modernisering av branschen och skapandet av en aktör med en stark e-handelsplattform och fokus på produktutveckling och produktägande.

Nalkas ambition

Med Open Air Group vill Nalka bygga en nordisk marknadsledare inom jakt- och friluftsprodukter på nätet, med kontroll över hela värdekedjan –  från produktutveckling till försäljning och kundservice.
Med en stark bas av egna varumärken är målet att erbjuda bästa möjliga sortiment och service till ett attraktivt pris.